Apakah perbezaan antara jade dan Idocrase / Vesuvianite? | JEWEL CAFÉ Malaysia

Date published: July 29, 2021

Apakah perbezaan antara jade dan Idocrase / Vesuvianite? | JEWEL CAFÉ Malaysia

Idocrase adalah nama permata Vesuvianite, yang biasanya berwarna hijau seperti matcha. Ia tergolong dalam mineral silikat dan merupakan batu tenaga yang sangat popular. Idocrase akan mempunyai pelbagai warna berdasarkan kemasukan komposisi, tetapi varian yang dilombong sangat jarang berlaku, jadi bijih itu suka dikumpulkan oleh pengumpul.

Berikut ini akan memperkenalkan secara terperinci mengenai asal usul, nilai, ciri penampilan dan makna batu tenaga bijih ini.

Sifat Permata

Nama Idocrase/Vesuvianite/Vesuvienne
Nama Jepun ベスブ石(besubu)
Warna Hijau, Kuning, Biru, Perang, Merah, Ungu, Putih
Keluarga (Spesis, Jenis) 含錳符山石/Mangan vesuvianite、墨綠符山石/Wiluite、含氟符山石/Fluor vesuvianite
Kekerasan Moh 6-7
Kilauan Gilap Kilauan Kaca, Kilauan Resin, Kilauan Grease
Komposisi Kimia Ca19(Fe,Mn)(Al,Mg,Fe)8Al4
Kristalografi Sistem kristal tetragonal

Makna Batu Permata

Cinta dan kebenaran

Simbol

Dua orang berkait rapat dengan cinta sejati

Negara & Tempat Asal

• Norway : Telemark
• France : Hautes-Pyrenees, Corsica/ Corse
• Canada : Quebec
• United States : California
• Japan : Hokkaido, Ibaraki, Saitama, Kanagawa, Nagano, Gifu, Oita, Miyazaki
• Brazil : Seluruh wilayah
• Mexico : Seluruh wilayah
• Sri Lanka : Seluruh wilayah
• Switzerland : Seluruh wilayah
• Russia : Seluruh wilayah
• Kenya : Seluruh wilayah
• Italy : Seluruh wilayah
• India : Seluruh wilayah
• Madagascar : Seluruh wilayah
• Australia : Seluruh wilayah
• South Africa : Seluruh wilayah

Ciri-ciri dan karakter

Nama permata mineral Vesuvianite adalah Idocrase. Idocrase mempunyai pelbagai warna bergantung pada komposisi kandungannya, dan tergolong dalam mineral silikat. Mewakili mineral simbiosis Idocrase adalah Garnet, dan keduanya sering muncul pada masa yang sama.

Penampilan Idocrase yang dilombong kebanyakannya berbentuk kolumnar pendek, berbutir atau besar. Apabila Idocrase besar, sukar untuk membezakan Idrocrase dan garnet dari penampilannya.

Idocrase juga dihasilkan di Jepun. Idocrase, cordierite dan marmar didaftarkan sebagai monumen semula jadi yang ditetapkan oleh Wilayah Kanagawa.

Origin of the name

Idocrase was first discovered at vesuvius volcano (English: Vesuvius, Italian: Vesuvio) in Italy in 1975, so the official name of idocrase is vesuvianite.

The English name of Idocrase comes from the Greek meaning of “appearance” (eidos) and “mixed” (krasis).

This is because Idocrase is often mistaken for other gems such as zircon and peridot.

Nama Asal

Idocrase pertama kali ditemui di gunung berapi vesuvius (Bahasa Inggeris: Vesuvius, Itali: Vesuvio) di Itali pada tahun 1975, jadi nama rasmi idocrase adalah vesuvianite.

Nama Inggeris Idocrase berasal dari bahasa Yunani yang bermaksud “penampilan” (eidos) dan “campuran” (krasis).

Ini kerana Idocrase sering disalah anggap sebagai permata lain seperti zirkon dan peridot.

Pelbagai nama samaran Batu Fushan

Walaupun terdapat pelbagai varian Idocrase, varian ini hampir tidak diedarkan di pasaran, jadi orang secara kolektif menamakannya sebagai Idocrase yang paling terkenal.

Carlifornite

Idocrase juga dimahkotakan dengan dua nama palsu (※ 1), yaitu “California jade” dan “Californite”. Ini kerana California adalah kawasan pengeluaran utama Idocrase. Ciri utama Idocrase adalah hijau lembut di bahagian luar dan sentuhan nefrit yang halus.

Untuk sementara waktu, Idocrase digunakan sebagai pengganti jade.

Xanthite

Idocrase dengan penampilan kuning hingga kuning-hijau disebut Xanthite.

Cyprine

Idocrase mengandungi tembaga dalam beberapa kes. Idocrase jenis ini dengan warna biru kerana komposisi tembaga juga disebut Cyprine. Mereka yang mempunyai warna biru seperti lautan mempunyai kualiti terbaik.

Cyprine kebanyakannya dihasilkan di Telemark, Norway, tetapi Cyprine bertaraf permata sangat jarang berlaku.

Idocrase & Viluite

Viluite dihasilkan di Lembangan Sungai Vlyuyi di Siberia, Rusia. Dulu dianggap sebagai varian Idocrase, tetapi Viluite kaya dengan boron, sehingga saat ini dianggap kedua-duanya adalah mineral yang berbeza.

Langkah berjaga-jaga untuk pemeliharaan

Idocrase adalah mineral sensitif. Walaupun dapat dibersihkan secara langsung dengan air yang mengalir, disarankan untuk tidak menggunakan mesin pembersih ultrasonik. Sila gunakan tuala lembut untuk mengeringkan permukaan air sebaik sahaja dibersihkan.

Selain itu, jangan terlalu lama memaparkan Idocrase ke sinar matahari (sinar ultraviolet), agar tidak pudar. Sebaiknya letakkan Idocrase di tempat yang sejuk jauh dari terus sinar matahari.

Nilai

Idocrase adalah batu tenaga yang sangat popular. Sebilangan besar Idocrase di pasaran berwarna hijau gelap (warna matcha) yang legap hingga lut.

Oleh kerana Idocrase kebanyakannya legap, ia sering menggunakan pemotong mi telur dan dijadikan manik bulat.

Idocrase yang lebih berharga

Idocrase tidak berwarna dan telus, tanpa calar di permukaan, kurang kemasukan dan ketelusan tinggi, seperti Xanthine, Cyprine, Mangan vesuvianite dan kaya dengan kromium untuk menyajikan Idocrase hijau zamrud yang indah, dan lain-lain. Ia boleh diperdagangkan dengan harga tinggi kerana kekurangan.

Walau bagaimanapun, jenis Idocrase ini kebanyakannya dilombong terus ke pemungut permata, jadi mereka jarang beredar di pasaran.

Sebagai Batu Tenaga

Menyembuhkan, menenangkan fikiran, hidup dan kuat, kebenaran, etika, janji, kebersihan, standardisasi, dan kestabilan

Idocrase mempunyai kesan penyembuhan yang kuat dan merupakan batu tenaga yang dapat menghilangkan emosi negatif dan menenangkan fikiran.

Secara umumnya dipercayai bahawa Idocrase sebagai bijih yang penuh dengan tenaga. Ia dapat membantu pemegang membuat pilihan terbaik dan bergerak maju secara aktif.

Name 1 “nama palsu”: merujuk pada nama yang salah, dengan sengaja menggunakan permata dengan penampilan yang serupa dan nilai yang lebih tinggi dengan nama lain, untuk mengelirukan pengguna. Tetapi kadang-kadang ia juga digunakan sebagai istilah umum untuk menunjukkan bahawa ia setanding dengan permata dengan harga tinggi. (Contoh: Herkimer Crystal = Berlian Bersinar)

Cutting 2 “Pemotong mi telur”: Ini adalah teknik untuk menggilap batu permata menjadi bentuk hemisfera. Ia digunakan terutamanya untuk batu permata legap, atau untuk menonjolkan kesan mata kucing dan kesan visual yang lebih baik.

For expensive purchase of items,
leave it to Jewel Cafe!

Jewel Cafe ranks
No 1 in customer service satisfaction

  • Shockingly high prices thanks to our international and domestic distribution network!
  • Largest business in the industry with over 250 outlets!
  • Free jewelry cleaning service that has been enjoyed by many!
  • No cancellation fee regardless of mode of purchase!
This article has also been read!

Find a JEWEL CAFÉ store near you

We have female staff with a vast amount of product knowledge and a speedy assessment process that takes as little as 10 minutes from the time you come to the store to payment! If you are interested in a quick assessment and consultation, we recommend visiting our store!