AEON Bukit Raja Shopping Centre blog

CARA UNTUK MENENTUKAN KETULENAN EMAS

April 25, 2021

 

 

Emas dikenali sebagai salah satu logam paling berharga di dunia ini. Emas, simbol kimia adalah Au, diukur dengan karat (karat). Emas mempunyai beberapa ciri yang boleh kita periksa sama ada ia asli atau tidak menggunakan beberapa kaedah. Berikut adalah langkah yang boleh kita laksanakan untuk penentuan emas sebenar.

 

 

1) Gunakan Porcelin

 

 

Gosokkan atau goreskan emas pada jubin porselin yang tidak berkaca. Sekiranya coretan berwarna kuning keemasan maka ia adalah emas. Jubin porselin yang tidak dilapisi boleh didapati di kedai perkakasan.

 

 

2) Skala Moh

 

 

Gunakan skala Moh untuk menentukan kekerasan logam. Emas mempunyai kekerasan sekitar 2.5 hingga 3 pada skala Moh. Kaca di sisi lain mempunyai kekerasan 5.5 pada skala yang sama. Cuba gores gelas dengan kepingan emas. Sekiranya gelas tercalar, pastinya ia bukan emas, atau dicampurkan dengan logam lain dan kesuciannya sangat rendah.

 

 

3) Magnet

 

 

Pegang magnet berhampiran kepingan emas. Sekiranya magnet menarik kepingan emas, maka ada logam lain yang dicampur emas. Ini bukan emas tulen.

 

 

4) Gunakan Asid

 

 

Gunakan asid hidroklorik atau asid sulfurik, sarung tangan getah, dan cermin mata pelindung dari kedai perkakasan. Gunakan batu uji dan gores sebilangan kecil emas. Kemudian jatuhkan sedikit asid ke atasnya. Sekiranya emas mula larut, maka ada beberapa jenis logam lain yang dicampur dengan emas dan ia tidak tulen.

 

 

Kaedah Lain

 

 

Sebenarnya terdapat banyak lagi langkah yang boleh digunakan untuk memeriksa emas itu tulen atau tidak. Semoga maklumat ini dapat memberi anda pengetahuan baru mengenai emas.

page top
page top